Heks deel 2
Waarom ik heksen bewonder
Ik heb altijd bewondering gehad voor vrouwen die zichzelf heks noemen. Ze hebben een dwarsheid en onafhankelijkheid die me aanspreekt. Ze durven zich te verbinden met een archetype dat in de geschiedenis enorm veel geweld en agressie te verduren heeft gehad en nog steeds geen positieve reputatie heeft (zie hierover Heks deel 1).
Magie
Het archetype van de heks gaat over in verbinding zijn met de natuur, met het grotere geheel, met een realiteit die tijd en ruimte overstijgt.
Heks zijn gaat over je plaats kennen in dat krachtenveld dat zoveel groter is dan wijzelf.
En, next level is dan om dat krachtenveld voor je te laten werken. Magie wordt dat genoemd en het wordt gezien als bovennatuurlijk, maar om iets bovennatuurlijks voor elkaar te krijgen moet je eerst een heel grondige kennis hebben van het natuurlijke. En hoe beter je de natuurkrachten voor je kunt laten werken, des te magischer je voor de buitenstaander lijkt.
Ongetemde seksualiteit
Heksen zijn wijs, maar het is geen wijsheid die van boven komt, het is een aardse vorm van wijsheid, stevig, verankerd en fysiek. Heksen zijn zonder gêne, het kan ze niet schelen wat jij van ze vindt.
In de Jungiaanse psychologie staan heksen voor de ongetemde vrouwelijke seksualiteit. Heksen waren vaak oudere vrouwen die alleen leefden. Hun seksualiteit werd niet gecontroleerd door een man, ze maakten zelf wel uit of en met wie ze het bed indoken.
De bezemsteel waarop de heks vliegt wordt vaak als een fallisch symbool geduid, een dildo avant-la-lettre. Ook hierin had de heks geen man nodig.
Blijkbaar werden die vrouwen die hun eigen gang gingen nogal bedreigend gevonden. Dat ging zelfs zover dat bij de heksenvervolgingen de meest wilde verhalen de ronde deden over wat heksen met mannelijke geslachtsdelen zouden doen. Volgens de Malleus Malleficarum, het geschrift dat overal in Europa werd gebruikt om heksen te berechten, zouden heksen bijvoorbeeld penissen stelen en die als huisdier houden.
Bedreigend archetype
Een ander aspect van het archetype van de heks is haar verbinding met de dood. Ze heeft kennis van de natuurlijke kringloop van het leven, de donkere aardse kracht die niet alleen geeft maar ook neemt. De vrouwen die in de geschiedenis als heks werden aangemerkt werkten geregeld als vroedvrouw of als ziekenverzorger. Daarbij hadden ze heel direct te maken met leven en dood en vaak werd gedacht dat ze hun magische krachten inzetten om leven en dood te beïnvloeden.
Laten we er niet omheen draaien, het archetype van de heks is machtig en bedreigend. Een heks is geen omaatje dat kriebeltruien breit en je natte zoenen op je wang geeft. Er schuilt een kracht en een vitaliteit in haar waar je maar beter rekening mee kunt houden.
Wijsheid
In het boek De wijsheid van de heks behandelt Susan Smit de belangrijkste uitgangspunten en leefregels van de vrouwen-en de enkele man- die zich heks noemen. De oude religie noemt ze het, de overtuiging dat alles in de natuur bezield is, dat je buitenwereld vaak een spiegel is van wat er innerlijk aan de hand is, dat het leven een ontwikkelingsreis is, dat alle levende wezens in principe vrij horen te zijn en dat je andere levende wezens geen (of zo weinig mogelijk) kwaad mag doen (mijn samenvatting).
Uitgangspunten die me aanspreken al zou ik ze niet als religie framen, laat staan als hekserij. Ik was simpelweg nooit op het idee gekomen dat mijn allegaartje aan ethische waarden onder die paraplu zou passen en ook na lezing van het boek zal ik mezelf niet snel heks noemen. Brandstapelangst (zie De heks, deel 1) en het duistere imago van de heks spelen daarbij vast een rol.
Zonder gêne
Maar de belangrijkste reden waarom ik mezelf geen heks noem is mijn weerbarstige relatie met het fysieke, ik ben van nature een dromer, mijn vluchtroute is uit het lichaam, waarin ik me zo vaak ongemakkelijk voel, naar de wereld van ideeën, beelden, muziek, kunst en gevoelens.
Met jaloezie en bewondering kijk ik naar de heks en naar het gemak waarmee zij er gewoon is, in dit lichaam, op deze plek, op dit moment, imperfect en zonder gêne. Ik ga niet veranderen omdat jij iets van mij vindt. ‘Elk jaar dat ik bij mijn leeftijd mag optellen, maakt me minder bang voor mijn eigen kracht’, schrijft Smit. Dat is iets machtigs dat ik graag wat meer zou willen leren en het archetype van de heks is daarbij een steun in de rug.
Wil je meer weten over de archetypes die jouw gedrag beïnvloeden? Binnenkort organiseer ik een workshop waarin we gaan onderzoeken welke typetjes in jou aanwezig zijn en wat die te vertellen hebben over jouw zielsmissie en de fase waarin je zit.
Recente Berichten
Angst die naar vuur ruikt
Er zijn weinig archetypes die de laatste paar honderd jaar een slechtere reputatie hebben gekregen dan de heks. Heksen zijn lelijk, slecht en gevaarlijk. Dat kan elk sprookje je vertellen. Eigenlijk is dat een merkwaardige conclusie als je
De helper die zelf geen hulp kan ontvangen
Hulpverleners hebben vaak niet geleerd om voor zichzelf te zorgen. Van jongs af aan hebben ze de rol van helper op zich genomen, vertelt psychiater Antoinet Oostindiër.
Ik had helemaal geen zin om haar te volgen
Een paar weken geleden deden we met mijn sjamanismecursus een medicijnwandeling door de duinen onder leiding van Nanna Nicole Medizijnsvrouw. We waren met vier vrouwen. Het was prachtig weer, we zagen de zon opkomen boven de duinen.
De schaduwkant van onschuld
Om je eigen weg te gaan, moet je soms anderen teleurstellen. Keuzes in liefde, werk en leven gaan altijd ook over dat wat je niet kiest, laat vallen, dood laat bloeden. Schuld is een belangrijk begrip in systemisch werken. Dat je als mens niet volwassen of volledig...
0 reacties